Türkçe - English
Türk sineması hakkında herşey

Senede Bir Gün

Uzun Metraj, Kurmaca

Filmde, Emin ve Nazlı’nın birbirlerine olan aşkı konu edilmektedir. Emin ve Nazlı  Bulgar işgali altında Rumeli’de bulunan Yanbolu’da yaşamaktadırlar. İkili birbiriyle evlenmek isteyen nişanlı bir çifttir. Kiril adlı Bulgar komutan da  Nazlı’yla evlenmek istemektedir. Kiril Nazlı’ya tecavüze yeltenince, engel olmak isteyen Nazlı’nın ağabeyi öldürülür. Nazlı’nın ailesi Emin ile birlikte Yanbolu’dan gizlice kaçmak ister. Kiril ve askeri birliği de bu duruma mani olmak için pusu kurar. Emin’in silahla karşı koymasıyla pusu başarısızlıkla sonuçlanır. Böylece Nazlı ve ailesi kurtulur. Emin ise Bulgar askerlerinin eline düşer. Bu olay iki sevgilinin hayatlarını da değiştirir. (Yusuf Ziya Gökçek)

Selda Alkor

Nazlı

Hulusi Kentmen

Hilmi Efendi

Ferah Nur

Zeynep

Nezihe Güler

Nazlı'nın Annesi

104 dk, Siyah-Beyaz, 35 mm

Yapım Şirketi : Arzu Film
Film Laboratuvarı : Erman Film
Afiş Basım : Yılmaz Ofset
Diğer : Afiş Prodüksiyon

Filmin jeneriğinde eser sahibi İhsan İpekçi olarak geçmektedir. Ancak eser sahibinin Nazım Hikmet olma ihtimali yüksektir. O dönemde Nazım Hikmet eserlerinde İhsan Koza müstearını kullanır. Bazı kaynaklarda İpekçi ailesinden İhsan İpekçi'nin de Senede Bir Gün isimli filme konu olan aynı isimli eserde İhsan Koza takma adını kullandığı yazmaktadır. Ancak İhsan İpekçi'nin başka hiçbir eserinde bu müstearı tekrarlamaması ve Nazım Hikmet'in bu müstearla eserler üretmesi, bu eserin sahipliği konusunda önemli bir bilgi teşkil eder. Bunun yanı sıra filme konu olan eserin içerik ve üslup olarak da Nazım Hikmet'in eserleriyle bağlantıları vardır.

Araştırmacı Haluk Oral, Senede Bir Gün kitabının ikinci sayfasında romanın film çekme hakkının Ferdi Tayfur’da olduğunun yazıldığını belirtiyor. 1930’ların başında Nazım Hikmet’in İpek Film’de seslendirme yönetmeniyken Ferdi Tayfur’un Nazım’ın yardımcısı olduğun belirten Oral’a göre, Hikmet ve Tayfur ikilisinin arası son derece iyi ve ikilinin patronu, İhsan İpekçi bu notu kitabın ikinci sayfasına koymasını “kuvvetle muhtemel” Nazım Hikmet istiyor. Kitapta hikayeyi anlatan kişi Nazım’ın hapis yattığı iki şehri (Ankara ve Bursa) sürekli ziyaret etmekte, Nazım’ın eşi Piraye ve oğlu Memet’in bulunduğu Çamlıca’ya gelmekte. Anlatıcının Çamlıca’ya geldiği gün ise Nazım Hikmet’in özgürlüğe kavuşma tarihi olan 12 Ağustos 1934 yılı. Araştırmayı yapan Haluk Oral’a göre İhsan İpekçi’nin dostu Nazım Hikmet’in ismi sakıncalı olduğu için romanı İhsan Koza ismiyle yayınlıyor. (Kaynak: NTV Tarih Dergisi, Sayı 13, Şubat 2010)

İnanoğlu, Türker. 5555 Afişle Türk Sineması. İstanbul: Kabalcı, 2004.

Özgüç, Agâh. Ansiklopedik Türk Filmleri Sözlüğü. İstanbul: Horizon International, 2012. 

Özgüç, Agâh. Türk Filmleri Sözlüğü. İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2009.